Aug 24, 2014

Tjejfilmer 1

Jag startar denna fabulösa följetong med min absoluta favorittjejfilm...


Tjenare kungen


Denna film, av Ulf Malmros, är FANTASTISK! Asså, jag älskar den så himla mycket och jag blir bara så JÄVLA GLAD varje gång jag ser den! Om jag har en dålig dag sätter jag på den och BAM! glad igen. 




Den handlar om Abra, en tjej från Billingsfors i Dalsland, som är punkare. Hon har en ganska kämpig tillvaro, dels pga att alla andra billingsforsare är hjärndöda raggare och allmänt pucko, dels pga att hon försöker starta ett punkband trots att punkeran börjar ta slut. "Fattar du inte att punken är slut innan vi ens har börjat?" 
I Billingsfors tvingas hon utstå hån och attacker, både verbala och fysiska. När ett supertöntigt syntband från Göteborg spelar i byn träffar Abra Millan, en cool tjej som är med och hjälper roddarna. De börjar snacka och efter en minst sagt misslyckad spelning följer Abra med dem till Göteborg och flyttar in hos Millan (ja, det är Cissi Wallin som spelar Millan). 


 


Abra och Millan blir vänner och startar ett band ihop - Tjenare kungen. För att bli ett riktigt band behöver de dock fler medlemmar så de annonserar i den lokala skivaffären. Efter en mängd stolpskott åker de hem till Gloria som provspelar för dem på sin synt. Abra diggar det, men Millan vägrar först ha ett jävla moderatpiano i bandet och stormar därifrån. Det löser sig och kvar återstår att få med en basist i gruppen. Till slut vågar tjejerna fråga Isa - den ascoola basisten i det pensionerade bandet Svarta Ada, som numer jobbar i skivaffären. Hon joinar dem och tillsammans rockar de fett! 




Deras vänskap går upp och ner, de bråkar, tjafsar, fikar, spelar, och gör allt sånt som (kvinnliga?) vänner gör. Det jag älskar med den här filmen är värmen, humorn, systerskapet, karaktärerna, musiken (Thåström var med och skrev den), 80-talet, Göteborgsmiljöerna (Gbg-tjej här liksom, hallå) och den äkta känslan som genomsyrar filmen, dess karaktärer och relationerna dem emellan. Ibland älskar jag karaktärerna, ibland hatar jag dem. Jag skrattar, gråter, sjunger och dansar med dem och jag njuter av varenda minut. Se den här filmen med din/a bästa vän/ner!

 Vad gör man inte för sina vänner...


No comments:

Post a Comment